2017. január 16. MyCargo B744 katasztrófája. Kirgizisztáni Bishkek repülőtér.

** Jelen cikkünk tartalma még nem teljeskörű, és előfordulhatnak hiányosságok, amennyiben rendelkezésünkre állnak friss és további információk, frissítjük! **

2017 Február 3-án az Orosz polgári légi közlekedési hatóság (Rosaviatsia) egy előzetes jelentést tett közzé.

Roncsok a repülőtér felől.

A jelentés alapján a repülőgép CAT III-as ILS megközelítést hajtott végre Bishkek 26-os pályájára, az éjszakai és a kedvezőtlen időjárási körülmények közepette (szél 060 fok 2 csomó, a vízszintes látótávolság a küszöbnél 100 méter (RVR 400 m), pálya középpontnál 100 méter (RVR 350 m) és a pálya végénél 100 méter (RVR 400 m), valamint a függőleges látás 50 méter volt).

 

Az előzetes információk szerint a repülőgép 26-os pálya küszöbét lényegesen magasabban lépte át, mint szükséges lett volna, és tovább süllyedt lefelé, míg a teljes futópálya felett át nem repült és földet ért 900 méterrel a futópálya vége után. A repülőgép nekiütközött egy betonkerítésnek és mintegy 1000 méterrel a pálya végéttől a faluba begurulva állt meg. Fedélzeten lévő üzemanyag kifolyt mely tüzet okozott. Fedélzeten lévők közül hárman azonnal meghaltak, míg a negyedik a kórházba szállítás közben vesztette életét. A faluban 38 ház megsemmisült és 35 falusi lakos vesztette életét. A B747-es teljesen megsemmisült. Az 59 éves kapitánya 10.821 órányi repülési tapasztalattal rendelkezett, ebből 833 órán a 747-es típuson.

Roncsok, háttérben a pályával.

Rosaviatsia ezt követően azonnal kiadott négy biztonsági ajánlást:
1) Felhívja a hajózószemélyzet figyelmét, hogy ellenőrizzék az összes ellenőrző pontot (távolság, magasság, tömeg), miközben ILS megközelítést hajtanak végre, különös tekintettel a CAT II / III ILS megközelítéseknél.
2) Felhívja a hajózószemélyzet figyelmét az azonnali átstartolásra, amikor az ún. elhatározási magasság elérésekor a szükséges vizuális referencia nem áll rendelkezésre.
3) Valamint a légiforgalmi irányításnak is tettek egy ajánlatot; amennyiben műszakilag lehetséges, figyelmeztetni kell a személyzetet, ha jelentős eltérést tapasztalnak a reptéri megközelítés közben.
4) Végül a légiforgalmi irányításnak figyelmét felhívták, különösen Kirgizisztáni irányításnak, hogy tájékoztatniuk kell a járatot vezető legénységet, ha jelentős eltérés várható az érkezésben amikor arra, a kis látótávolsággal kapcsolatos eljárások hatnak.

 

2017 február 8-án a fekete doboz adatai alapján újabb adatokat tettek közzé.

Az orosz hajózószemélyzet tevékenységéről (lásd balra a mellékelt grafikát, a repülési pályáról) újabb tények váltak ismerté arról, hogy a leszálló B747-es repülőgép Cat III-as ILS megközelítést hajtott végre a Biskek reptér 26-os leszállópályájára, azonban a legénység nem ellenőrizte a magasságot, és a repülőgép a végső megközelítés végrehajtását a siklópályához képest stabil ereszkedésben 650 lábbal magasabban hajtotta végre. Ezért nem történhetett meg a szabályos 3 fokos siklópálya elkapás, így a Boeing 747-es tovább süllyedt 3400 föld feletti magasságig, 200 csomós IAS sebességgel (Indicated Airsped, kijelzett sebesség amely a valós sebességtől eltér.). 3400 láb magasság elérésekor szintbe álltak. Robotpilótán az alábbi üzemmódok voltak ekkor aktívak: (LOC CAP és ALT HOLD, vagyis a siklópálya vízszintes tengely vonalának elérésekor irányba fordul a gép, valamint a magasság tartás). A siklópálya eltérést mutató műszer itt teljesen lefele mutatott. Mintegy 0,8 mérfölddel a pályaküszöb előtt repülőgép áthaladt a hamis siklópálya jelzésen (9 fok), így érvényes siklópálya eltérést jelzett a műszer körülbelül egy másodpercig, a robotpilóta átváltott siklópálya elkapási, vagyis G/S CAP (Capture) módba, és a repülőgép szabványos 3 fokos értékkel ereszkedni kezdett. Azonban a siklópálya eltérést mutató jelzés, a hamis siklópályajelzés elhagyása után visszatért a teljes lefelé mutató helyzetébe.

A személyzet a jelenleg ismeretlen okok miatt nem érzékelte, hogy nem lehet leereszkedni a futópályára 3400 lábnyi magasságból. Normális esetben, ha a 3 fokos siklópályát követjük, akkor a küszöbtől 0,8 mérföldre lévő pontnál 2055 láb magasan kellene tartózkodni. Valamint nem ellenőrizték a röppályájukat sem, hogy csökkenteni kellene a siklópálya eltérés jelzésén.
Laikusan fogalmazva: nem vették figyelembe, hogy a műszer jelzése szerint túlságosan magasan repültek, valószínűleg tévesen olvasták le a jelzést. Így a repülőgép 650 lábbal magasabban és párhuzamosan végig követte a tényleges siklópályát.

Gépen lévő rádiós magasságmérő 100 lábas értékénél a kapitány a vizuális referenciák hiánya miatt kiadta az utasítást az átstartolásra. 52 láb magasságban történt meg a TOGA aktiválása, viszont ekkor már a repülőgép a pálya túlsó vége után 900 méterrel, és a tengelytől jobbra 60 méterre földet ért, és áttört egy betonkerítést, majd a levegőbe visszapattanva bezuhant a faluba. Kb 1 km-el a pálya végétől a repülőgép teljesen széthullott, és a fedélzeten lévő üzemanyag kiömlése után azonnal ki is gyulladt. A teljes személyzet, és 37 helyi lakos életét vesztette, nyolcan súlyosan sérültek meg.

Amennyiben lesz újabb információnk, közzétesszük.

Forrás és képek: avherald.com

Vélemény, hozzászólás?